dag 6 Tsitsikamma en walvissen - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van P. Helsloot - WaarBenJij.nu dag 6 Tsitsikamma en walvissen - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van P. Helsloot - WaarBenJij.nu

dag 6 Tsitsikamma en walvissen

Blijf op de hoogte en volg P.

07 Augustus 2017 | Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Een goede nacht gehad in ons Bay View Hotel. De naam klopt want vanuit onze kamers die met elkaar verbonden zijn hebben we idd zicht op de baai.
Na t ontbijt vertrekken we met de volledige groep naar het nationale park Tsitsikamma. Onderweg zijn we over diverse bruggen boven kloven gereden. Erg mooi.
Vanaf ons vertrekpunt krijgen we anderhalf uur voor een wandeling. Genoeg tijd om het eindpunt bij de loopbruggen te bereiken en terug. Vrijwel het hele traject loopt je over houten paden en heel veel trappen. Een stevige training waar je het best warm van krijgt.
Leuk om te zien hoe goed het met de groep gaat. Dan is het alweer tijd om terug te gaan naar Plettenberg Bay voor de walvistocht.
Het advies was om niet teveel vooraf te eten. We krijgen een lifejacket, zakje nootjes en een flesje water mee voor op de boot. Het is een half overkapte speedboot waar we op het strand aan boord gaan. Zo'n 40 man zit erop. Een trekker duwt de boot naar zee. Twee flinke buitenboordmotoren moeten m verder in gang zetten maar dat wil niet direct lukken. Door de mensen naar voren te sturen krijgen de schoepen meer water en komen we weg.
Eerst gaan we rechts in de baai naar de zeeleeuwen. Echt heel veel zijn t er. Ze liggen boven het water in de rotsgleuven. Maar enkelen zien we in het water tegen de rotsen zwemmen. Niet zo gek want bij onze boot zwemt ook een flinke haai.
Vervolgens gaan we terug naar de andere kant in de baai, niet zo ver achter de branding. Daar is een walvis. Nee, niet 1 MAAR WEL 5 WALVISSEN ZWOMMEN DAAR! WE KONDEN ZE TOT WEL 15 METER NADEREN NOG DICHTERBIJ DAN VANAF HET STRAND DE DAG ERVOOR. WAT EEN GROTE KOLOSSEN. ZE ZIJN WEL 10 TOT 15 METER LANG 1 ZWOM ER ZELFS ONDER DE BOOT DOOR... GING GOED HAHA.
DAARNA MOEST DE GROTE SPEEDBOOT WEER OP HET STRAND GEPARKEERD WORDEN DUS VOEREN WIJ MET EEN VAART VAN 55 KM PER UUR ZO VANUIT DE ZEE HET STRAND OP....WAT EEN BELEVENIS OOK! TOEN MOCHTEN WE KOTSMISSELIJK ALS WE WAREN UIT DE BOOT PFFF... EVEN BIJKOMEN, MAAR WAT EEN GEWELDIGE ERVARING!
LATER OP DE MIDDAG ZIJN WE NOG EVEN NAAR HET STRAND AFGEDAALD VOOR EEN RELAXUURTJE, DAARNA LEKKER GEGETEN EN DE KOFFERS WEER KLAARGEMAAKT VOOR VERTREK MORGENVROEG.